mandag den 5. november 2007

"Doom i Havnbjerg"

Efter at have læst artiklen "Doom i Havnbjerg" der er en artikel, der i mine øjne er en meget spændende og god artikel, der handler om computerspil og børn, dette var et projekt, for børn i aldergruppen 10-17 år.
Der er og har været mange fordomme om børn, compuetere og sidst men ikke mindst computerspil, der angiveligt "ødelagde/ødelægger" børn, da man mener at de bliver assiociale, det mente/mener man fordi spillene var og er voldelige og at børn fører det ud i det virkelige liv, at de ikke kan "styre" det, derfor er det mange der mener at computere ikke hører hjemme i/på institutionen.
Jeg synes at det er vigtigt at børn i dagens Danmark har adgang til en computer,da det er fremtiden, leg og læring, idag kan man få et hav af computerspil, hvori der er masser af leg, læring og kompetenceudvikling ,lige et eksempel: Pixeline, med hende kan man bage, regne, tegne også videre, men der findes jo også andre spil,som vil være ideelle på en institution og der er noget for enhver aldersgruppe.
Min mening om computere og computerspil er altså at dette bør forefindes på enhver instituion.
En artikel af Gry Faurholt "Computeren og den forsvundne barndom" i artiklen er der en meget negativ indstilling over børn og computere, da man mener at computeren vil være en form for babysitter/barnepige, og at computeren stjæler barndommen, så børn ikke kan udvikle sig optimalt, alt dette er dog ikke min mening, jeg mener godt at børn kan udvikle sig og at de har mange muligheder med en computer og computerspil.

6 kommentarer:

aagaard sagde ...

Hej Dorte! Ja, den holdning som Gry Faurholt har tror jeg at der er mange der deler med hende idag. Hvor er det da trist, for de hæmmer jo børn og unge i at følge med samfundsudviklingen. Grunden til denne holdning tror jeg er uvidenhed overfor
computerverdenen. Det er svært at følge med da samfundet idag er i konstant udvikling. Vi kan ikke længere benytte os af vaner og traditioner når vi skal forberede børnene på livet og det tror jeg at der er mange der har svært ved at indse og føler afmagt herfor.

dorte sagde ...

Hej Tine
Ja vi som kommende pædagoger må have mere forstålse indenfor computerverdenen, vi må følge med, samfundet er i konstant udvikling, derfor mener jeg det er vigtigt at lære børn at følge denne udvikling, nej og vi må ikke forholde os afvisende for at børn kan lære denne verden at kende.

lis faurholt sagde ...

Jeg må lige komme med en indvending! Artiklens formål er at illustrere, hvilke menneskesyn, der ligger som baggrunden for to vidt forskellige syn på børn og computere. Artiklen kan altså slet ikke læses som et udtryk for artikelforfatterens holdning - den kommer overhovedet ikke til udtryk i artiklen!!!
Artiklen handler om børnesyn. Den er en analyse af to forskellige forskellige forskeres børnesyn (Carsten Jessen og Gideon Zlotnik), og artiklens forfatter bruger computere som eksempel på, hvordan børnesynet virker ind på de to forskeres holdninger til børn og computere. Hun kunne have valgt alt muligt andet end "børn og computere" - computerne er blot et (tilfældigt) eksempel.
Min hensigt med at bede jer læse artiklen er, at vise jer, at som grundlag for enhver mening/holdning til børn og ???? (kunne være natur, kunst, dyr, fortsæt selv) ligger der et børnesyn samt at få jer til at stille jer selv det spørgsmål: Hvad er mit børnesyn?

Anonym sagde ...

Hej
det er lige præcis det, forfatterne formår at beskrive meget indgående, skiftet fra et syn med voksen øjne til et syn fra barnets perspektiv. Mens man læser artiklen kan man ligefrem selv mærke, hvordan ens egen holdning sættes i blød.

lis faurholt sagde ...

Når jeg læser Anitas kommentar, bliver jeg lidt i tvivl om, om vi mon snakker om den samme artikel?
"DOOM i Havnbjerg" er skrevet af 2 forfattere (Carsten Jessen og mig), "Computeren og den forsvundne barndom" er skrevet af Gry Faurholt.....

I artiklen "DOOM i Havnbjerg" snakker Carsten og jeg om et børneperspektiv (det er vist det, du mener, Anita?). Altså det at kunne se (eller i alt fald forsøge at se) verden og dens sære hændelser som børnene ser dem.

I artiklen "Computeren og den forsvundne barndom" tales der om "børnesyn" - altså den voksnes syn på "hvad et barn er". I kender det sikkert allerede fra pædagogik, hvor der ofte tales om forskellige pædagogiske retninger syn på barnet: "tomme tavler" eller "kar, der skal fyldes". I artiklen opstilles flere begreber overfor hinanden: "det kompetente barn" vs "novicebarnet", "barnet son natur" vs. "barnet som kulturvæsen" m.m.

Jeg håber dette tydeliggør de to begreber "børneperspektiv" og "børnesyn".

chavi sagde ...

Det er i grunden pudsigt som de her tanker om, om børnene er i stand til at styre de påvirkninger, de udsættes for i forbindelse med voldelige spil...

Hvis dette er det eneste argument, der er, for at udelukke brugen af computere i institutioner, så tror jeg, at det vi skal arbejde henimod, netop er, som Carsten Jessen og Lis beskriver i deres artikel, at uanset spillets karakter, så er der så mange andre kbaliteter, der træder frem, når børn spiller, at jeg simpelthen vil vove den påstand, at det klart opvejer den minimale risiko, der er, for at børnene udvikler sig i en forkert retning...